04 maj, 2012

Skogens systrar; Flykten

Författare: Petrus Dahlin.


Denna boken handlar om tre systrar som har blivit utplacerade i olika fosterhem. En dag bestämmer sig ena systren Tuva att försöka leta efter sina systrar och återvända till skogen där de bodde innan de skildes åt. Tuva packar sina saker och tar en stor matsäck med sig. Hon beställer en tågbiljett och sen nästa dag på morgonen bestämmer hon sig för att åka och leta upp sina systrar. Innan hon åker så skjutsar foster pappan Tuva till skolan. Han väntar alltid tills hon har gått igenom grinden och in till skolan för att vara säker på att hon inte rymmer.


 När Tuva går in till skolan så går hon till toan och tittar så allt hon har packat är med Sen går hon till staketet och börjar gå mot tågstationen Hon går upp till perrongen och kliver på tåget.Hon ska titta om biljetten ligger kvar, men  den är inte där. Tuva tänker "Den var där när jag kollade i skolan på toan jag måste ha tappat den tänk om någon hittar den och sen söker upp mig för att hämta tillbaka mig till mina foster föräldrar". Tuva lurar konduktören så hon får åka gratis.


Läs denna bok det är del 2 på skogens systrar denna boken har spänning och fantasi.
Av:Donika klass 5 i Grimsås

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar