02 oktober, 2009

Om jag kunde drömma


Om jag kunde drömma som också heter "Twilight" är en bok som har blivit en film, alla 4 böckerna har planer att bli film.
Författaren till boken är Stephenie Meyer och hon är enligt mig den bästa författaren jag vet om. Hon började skriva denna boken efter en natt när hon drömde om en vampyr som älskade en människa. Riktigt häftigt, eller hur?
Den första boken "Om jag kunde drömma" kom ut år 2006, filmen kom ut år 2008.
Och nu ska jag skriva om boken:

"Om jag kunde drömma" handlar om en tjej som heter Isabella Swan, fast hon föredrar Bella.
Bellas föräldrar är skilda sen länge innan. Bellas mamma är tillsammans med en baseball kille som heter Phil. Phil ska ut på en turné och Bella vill att hennes mamma och Phil ska få lite tid för sig själva. Så hon bestämmer sig för att åka till hennes pappa som hon inte träffat på några år.
Bella är en blyg person och väldigt osjälvisk, då menar jag VÄLDIGT osjälvisk.
Hon är väldigt klantig och snubblar hela tiden, typ.
När Bella väl kom till Forks så fick hon börja i Forks high school. Där träffar hon Jessica, Mike, Angela och mycker mer personer så får hon syn på en viss familj som beter sig lite ovanligt.
Bella tycker att dom ser ut som änglar, hur vackra som helst var dom. Men det hon inte visste var att dom var vampyrer. Bella får speciellt syn på en av dom, Edward Cullen.
Efter en nära döden upplevelse som Edward räddade henne ifrån förstår hon att Edward inte är mänsklig. Efter att ha kommit på att han var vampyr så ...så... brydde hon sig faktiskt inte. Men Edward, han gillar inte att han är med Bella, han tycker det är farligt.
Oj, förresten. Cullen familjen är ju vampyrer men dom är "snälla" vampyrer, dom suger bara blod från djur. Men Edward klarar inte av att vara från Bella, och Bella klarar inte av att vara från Edward, komplicerat va?
Efter en baseball match med familjen Cullen så händer det nånting som inte är så bra.
Andra vampyrer hälsar på, men inte "snälla" vampyrer.....

Favoritcitat: "So the lion fell in love with the lamb?" Edward Cullen, Twilight.

10/10!

Denna boken och resten av sagan är dom böckerna som har tatt mig med storm, dom har förändrat min syn på livet och jag rekommenderar denna och dom andra böckerna med hela mitt hjärta!

/ Catherine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar